Pierwszy to 4k drugi to 2k oba 27 cali
Obydwa to freeSync ale obsługujące G-Sync (sprawdzone)
Karta grafiki to nvidia 1080 (reszta spoko )
Chodzi mi o płynność grania w taki rozdziałkach na jednej karcie,
czy różnica będzie bardzo widoczna opłacająca dołożyć 1.5k pln do nitro?
Matryca nie może zachowywać się jak inna.
Oczywiscie ze moze w przykladzie ktory podalem matryca 4k symuluje 1080 to proste 4 pixele udaja 1. Fizycznie to dalej 4k bo przecierz niic sie nie zmieni, ale jak pixel X z 1080 swieci na czarno to jego odpowiednik z 4k tez bedzie swiecil na czarno tylko ze ten pixel z 4k bedzie zlozony z 4 fizycznych pixeli. Kazda rozdzielczosc ktora obsluguje monitor/tv jest predefiniowana z gory, dlatego na monitorach komputerowych pewne rodzielczosci, inne niz natywna, wygladaja gownianie, rozmazane czcionki etc. W upscalingu, ktory maja niektore tv i konsole, jest inaczej tam brany pod uwage jest material zrodlowy. Algorytmy analizuja w locie material i przerabiaja go na 4k, tak samo jak w kodowaniu wideo mozesz podniesc rozdzielczosc , wiec nie ma odniesienia pixel do pixela, bo dochodza gradienty zeby material ladniej wygladal. Przy upscalingu mamy poprostu zawsze obraz w natywnej rozdzielczosci niezaleznie od materialu zrodlowego, a to jak wyglada to juz zalezy od jakosci zrodla i sprzetu na ktorym go odtwarzamy.
]]>z natywna rozdzielczoscia 4k i skaluje gry w dol do full hd, bo grafike ma taka ze mu w 4k nie wyrabia.
Matryca: 4K
Skaluje w dół: 4K->1080p, czyli przelicza obraz 4K do rozdzielczości 1080p
Powód: bo mu GPU w 4K nie wyrabia
Twoje zdanie powinno wyglądać tak
z natywna rozdzielczoscia 4k i skaluje gry w gore z full hd, bo grafike ma taka ze mu w 4k nie wyrabia.
-------
to samo moge tobie napisac, wytlumacz mi jak monitor ktorego matryca ma fizycznie 2 073 600 pikseli moze bezstratnie wyswietlic ich 8 294 400? bo to bzdura taka ze masakra
Gdzie ja napisałem, że monitor o niższej rozdzielczości matrycy ma wyświetlić bezstratnie obraz o wyższej rozdzielczości?
]]>Skalowanie bezstratne jest tylko w górę, czyli
1280x720 -> 2560x1440
1920x1080 -> 3840x2160
to samo moge tobie napisac, wytlumacz mi jak monitor ktorego matryca ma fizycznie 2 073 600 pikseli moze bezstratnie wyswietlic ich 8 294 400? bo to bzdura taka ze masakra
Napisze inaczej tak zeby kazdy mogl zrozumiec i nie bylo dwuznacznosci
Masz monitor 4k i karte graficzna ktora w "grze" robi 20 fps w tej rozdzielczosci, chcialbys jednak pograc w 60 fps, ale to grafa moze to zrobic tylko w 1080, wiec wchodzisz do opcji gry i zmieniasz rozdzielczosc z 4k na 1080. Zatwierdzasz i teraz w zaleznosci od tego jak ustawiny jest monitor sa dwie opcje:
1. monitor wyswietla obraz w natywnej rozdzielczosci, masz okienko zajmujace 1/4 powieszchni monitora, a pozostale 3/4 to wygaszone pixele
2. monitor symuluje ze matryca ma rozdzielczosc taka jak ustawiles w grze, w tym wypadku 4 pixele udaja 1 dzieki czemu na monitorze 4k mozna cieszyc sie bezstratna rozdzielczoscia 1080 i to jest wlasnie skalowanie w dol z wyzszej rozdzielczosci monitor robi nizsza.
My tu mowimy o przypadku gdzie ktos kupuje monitor z natywna rozdzielczoscia 4k i skaluje gry w dol do full hd, bo grafike ma taka ze mu w 4k nie wyrabia.
Czytasz co piszesz?
Skalowanie bezstratne jest tylko w górę, czyli
1280x720 -> 2560x1440
1920x1080 -> 3840x2160Bo wtedy po prostu robi z 1 piksela 4 piksele o tym samym kolorze.
W dół to tak nie działa, bo będą 4 piksele o różnych kolorach, i w zależności od używanych algorytmów przeliczenie będzie mniej lub bardziej dokładne, ale nigdy nie będzie perfekcyjne z natury tego procesu.
Jedyna różnica będzie taka, że im większa będzie rozdzielczość, tym więcej informacji będzie mieć do uśredniania, co może mieć w pewnych przypadkach pozytywny wpływ.
Jak w gore? znaczy na moim 1080p monitorze moge sobie ogladac w 4k
My tu mowimy o przypadku gdzie ktos kupuje monitor z natywna rozdzielczoscia 4k i skaluje gry w dol do full hd, bo grafike ma taka ze mu w 4k nie wyrabia. To co ty piszesz to upscaling i dotyczy skalowaniu materialu o nizszej rozdzielczosci do wyzszej, zeby nie wygladalo gownianie.
Bo wtedy po prostu robi z 1 piksela 4 piksele o tym samym kolorze.
W dół to tak nie działa, bo będą 4 piksele o różnych kolorach, i w zależności od używanych algorytmów przeliczenie będzie mniej lub bardziej dokładne, ale nigdy nie będzie perfekcyjne z natury tego procesu.
Jedyna różnica będzie taka, że im większa będzie rozdzielczość, tym więcej informacji będzie mieć do uśredniania, co może mieć w pewnych przypadkach pozytywny wpływ.
Problemem może być właśnie skalowanie z 1440p do 1080p i tu już analogia z 1080p do 720p lepiej pasuje według mnie.
Upewnię się jeszcze i pewnie zrezygnuję z 1440p, no chyba że trafi się jakaś promocja na 1440p i 120Hz.
Większy wybór jest w monitorach 4k, ogólnie ok. 350 euro na monitor, więc coś się znajdzie.
Muszą go jeszcze w Chinach złożyć.
Szczerze wole w takim razie poczekać aż i inne sklepy będą wystawiać ten produkt i zasugerować się ceną.
PS. Podobnie było z pocofonem w x komie był wcześnie a później po tym jak już mi go wysłali wysyp był spory a cena skakała nawet o 200 zł.
]]>